Palvelumuotoilussa käytämme tyypillisesti Design Sprint- mallia.
Se on ketterän kehittämisen malli, jossa asiakas osallistetaan suunnitteluprosessin alussa. Design Sprinttiä voidaan myydä itsenäisenä pakettinakin, jolloin pitää määrittää tarkasti asiakkaan saama tuotos.
Tyypilinen suunnitteluprosessi pitää sisällään kick-offin, osallistavan työpajan 1-3 kpl, luonnostelun, benchmarkkauksen, yrittäjän haastattelun, toisinaan myös asiakasrajapinnan haastattelut.
Hyväksi todettu malli aloittaa yhteinen projekti. Opimme tuntemaan asiakasta, kun vietämme enemmän aikaa yhdessä; asiakas sitoutuu projektiin, kun hänet/heidät osallistetaan; asiakas uskaltaa heittäytyä työpajoissa; yhdessä tekeminen vahvistaa asiakassuhdetta ja asiakkaan organisaation ryhmädynamiikkaa; perusteellisen alkuspurtin jälkeen varsinaisten tilasuunnitelmien tuottaminen on yleensä kivuttomampaa meille ja asiakkaille, kun voidaan palata yhteiseen alkuun, jossa isot linjat on luotu.