Ajankohtaista

Helsingin Olympiastadionin ravintolamaailmassa kohtaavat 50-luku ja nykypäivä

Historialliselle ja poikkeuksellisen kauniille Helsingin Olympiastadionille haluttiin luoda uusi tila- ja palvelukonsepti koko stadionin alueen ravintolapalveluista. Kokonaisuus kattoi pääravintolan, käytävien myyntipisteet sekä VIP-, kokous- että hospitality-alueet. Uniikin ympäristön huomioiva ja asiakaslähtöinen, raikas konsepti varmistivat sen, että silloinen Fazer Food Services, nykyinen Compass Group voitti kilpailutuksen Olympiastadionin ravintolatoiminnoista.

Konseptointivaiheessa mietittiin, miten ravintolapalvelut elävät ja hengittävät arjessa


Stadionin asiakaskunta on hyvin monimuotoista. Päivisin alueella liikkuu pienempiä käyttäjäryhmiä, kuten urheiluseuroja ja bistron asiakkaita. Kun stadionilla on jättimäisiä tilaisuuksia, ravintolapalveluille ja muille myyntipisteille kasautuu paineita sekä yleisömäärän että elämyksellisyyden puolesta. Stadionilla järjestetään urheilutapahtumien lisäksi myös konsertteja, lastentapahtumia ja yritystapahtumia.

Historiallisesta ja suojellusta stadionympäristöstä haluttiin tuoda sen kauneimmat puolet esiin ja samalla saada tiloista elämykselliset ja toimivat. Palvelumuotoilua tehtiin monenlaisten eri asiakasryhmien ja erilaisten tapahtumien näkökulmista.

Pinton avulla työpajoissa pohdittiin sekä tapahtumia että sitä, miten Olympiastadionin ravintolatoiminnot elävät ja hengittävät arjessa. Palvelua ja palvelupolkuja konseptoitiin pitkälle ennen kuin oli edes varmaa, että Fazer Food Services, nyt Compass Group saa ravintolatoiminnot hoitaakseen.

Palveluita pohdittiin mm. seuraavista näkökulmista: miten Stadionille saavutaan, miten liikkuminen paikkojen välillä toimii, miten jonotus ja maksaminen onnistuvat, miten ravintola ja kioskit istuvat arkeen ja juhlaan, pieniin tapahtumiin ja suurtapahtumiin. Konseptivaiheessa rakennettiin kokonaisvaltaista kuvaa ja erilaisia skenaarioita asiakkaiden päivärytmien pohjalta. Stadionin ravintolasta tehtiin jo alkuvaiheessa tarkka kuvaus, ja se konseptoitiin myös sekä palveluiden että tilasuunnittelun näkökulmasta.

- Koimme vahvasti, että olemme niin tärkeän kohteen kanssa tekemisissä, että haluamme käyttää ulkopuolista partneria kirkastamaan konseptia, asiakaspolkua ja toimintamallia, kertoo Compass Groupin brändeistä vastaava Timo Paasonen.


- Halusimme vakuuttaa asiakkaan osaamisestamme jo tarjousvaiheessa ja koimme, että hyvä partneri tuo meille lisäarvoa. Tiesimme, että tämä on iso panostus jo tarjousvaiheessa, mutta katsoimme sen tarpeelliseksi. Yhteistyössä onnistumme paremmin ja näin kävi, kun voitimme kisan, Timo jatkaa.


- Ensinnäkin saimme tehtyä hyvän ja kattavan konseptikuvauksen jo tarjousvaiheeseen alustavine havainnekuvineen ja ideoineen. Toiseksi saimme kirkastettua asiakkaan polkua toiminnan- ja konseptisuunnittelun lähtökohdaksi. Pintolaisten kanssa saimme laajennettua omaa näkemystä ja ajatusta Olympiastadionin ravintola- ja myyntikonseptista erityisesti asiakaskokemuksen näkökulmasta. Halusimme myös, että sama kumppani on mukana tekemässä sekä konseptin että sisustussuunnittelun. Näin koko konsepti ja sisustus on tarkkaan mietitty yksityiskohtia myöten ja tukevat toisiaan.

- Konseptointivaiheessa suurimpia toiminnallisia haasteita toi Olympiastadionin historialliset puitteet. Palvelutilat ovat stadionin kokoon nähden suhteellisen pienet, vaikka stadion muuten on iso. Toki stadionin logistiikkaa on huomattavasti parannettu. Mutta jouduimme ratkomaan haasteita asiakaspolun näkökulmasta, eli miten asiakaskokemus saadaan optimoitua tilaisuuksissa.

50-luku ja 20-luku kohtaavat


Kun Compass Group (Fazer Food Services) oli voittanut ravintolatoiminnan hoitamisen, päästiin lopulta käärimään hihat ja tekemään toteutusvaiheen suunnittelua.

- Saimme hyvän suunnittelutiimin mittavaan projektiin. Koska tiimi oli mukana alusta alkaen, kaikilla oli yhteinen näkemys kohteen suunnittelusta. Säästyi paljon energiaa ja aikaa, kun ei tarvinnut moneen kertaan perehdyttää yhteistyökumppania. Kaikilla oli yhteinen visio lopputulemasta, Timo kuvailee toteutusvaiheen aloitusta.

Olympiastadionille toivottiin modernia funkkista edustavaa kokemustilaa. Stadionin pääravintolalle haluttiin oma, erottuva ja vahva brändi: Bistro Stadion. Ravintolan tilan käyttöä ja visuaalisuutta rakennettiin huolella tehdyn konseptin pohjalta. Tämän lisäksi myyntipisteiden ilme ja toiminnallisuudet mietittiin uusiksi, kuitenkin vanhaa arkkitehtuuria kunnioittaen ja tarkasti suojellen.

Olympiastadionin tavoitteena on toimia koko kansan areenana eli se tarkoittaa arjessa sitä, että esteettömyyden täytyy olla priimaa ja sen tulee toimia myös isoissa kansainvälisissä tapahtumissa kaikenikäisille käyttäjille. Tämä näkyy myös Pinton tekemässä graafisen ilmeen ja brändin suunnittelussa sekä tilasuunnittelussa.

Ravintolasisustuksessa tärkeää oli sekä minimalistisuus että kerroksellisuus, kertoo konseptisuunnittelussa mukana ollut Pinton Inka Saini. - Stadion on rakennettu jo vuonna 1938. Julkisivuihin tehtiin lisäyksiä 1952. Nyt 2020-luvulla historiallinen kokonaisuus näkyy upeasti myös sisällä. Alkuperäistä funkkisarkkitehtuuria kunnioitetaan ja sitä korostetaan. Kerroksellisuus näkyy eli ravintolassakin kohtaavat 50-luku ja moderni nykypäivä.

Itse ravintolasali on suhteellisen pieni ottaen huomioon se, että Bistro Stadion on koko Stadikan ainoa ravintola. Tarvetta oli siis asiakaspaikkojen maksimoinnille sekä henkilöstön tehokkaalle toiminnalle – unohtamatta elämyksellisyyttä ja loungemaista fiilistä. - Ravintolasta ei haluttu mistään hinnasta ruokalamaista, kertoo Timo. - Lähtökohtana oli, että modernin funkkisbistron on pystyttävä palvelemaan itsenäisenä ja houkuttelevana ravintolana aamusta iltaan. Siitä haluttiin viihtyisä ja tyylikäs kortteliravintola, Timo jatkaa.

Ravintola on Stadionin kenttätasolla ja näkymät ikkunoista avautuvat stadionin sisäpuolelle, suoraan katsomoihin. Ravintolan parhaat paikat löytyvätkin ikkunoiden äärestä, maisemista ja hyvästä ruoasta nauttien.

- Ravintolatilassa etsimme melko pitkään optimaalista ratkaisua tilan suhteen. Yksi oivallus oli tuoda asiakkaille näkymää kentälle. Aiemmin tilassa oli vanhahtavat looshit. Nyt ikkunoiden edessä olevat puolikaaripöydät mahdollistavat upean näkymän suoraan stadionin nurmelle, Timo kertoo ylpeänä.

Lippakioskit hohkaavat kauniin keltaisina, kun ne ovat auki suurtapahtumissa
Ravintolakokonaisuuteen kuuluvia myyntikioskeja löytyy ympäri Stadionia. Lippakioskit ovat auki vain suurtapahtumien aikana. Tavoite niiden osalta oli, että ne huomataan helposti, vaikka ihmisiä olisi paljon ympärillä. Myyntipisteiden kioskimaisuutta haluttiin korostaa. Isoin haaste kioskien osalta oli Compass Groupille se, miten tarjoama saadaan mukautumaan tilaisuuden luonteeseen: asiakaskunta on hieman erilaista suuressa lastentapahtumassa tai metallikeikalla.

Kioskien ilmeen ja värien suunnittelussa kuultiin sekä Stadionin säätiötä, Compass Groupia, Stadionin pääurakan arkkitehtejä että Museovirastoa. Työssä haluttiin kunnioittaa arkkitehtuuria, mutta myös mahdollistaa sujuva asiakaskokemus ja myynti.

- Lippoihin luotiin lämpöä ja välittömyyttä viestivä keltainen väritys. Kioskit hohkaavat keltaisina, kun ne ovat avoinna asiakkaille, muuten ne ovat valkoiset ja eleettömät, kertoo Inka. Keltainen väritys tuli myös lippakioskien graafisiin elementteihin, esimerkiksi tuotteet tuodaan asiakkaille esiin keltaisella taustalla. Kioskien osalta määritettiin myös oma logo, fontit, värit ja kuvamaailma sekä digisisältöjen ohjeistus. Pinto teki myös opastesuunnittelua: miten kioskit löytyvät käytäviltä ja miten kioskien valikoima esitellään.

Yhteinen näkemys ja visio varmistivat sen, että yhteistyö sujui hyvin


Timo kuvailee yhteistyön Pinton kanssa toimineen hyvin koko matkan ajan. - Suunnittelimme asiakaspolkua ja konseptia yhteisissä työpajoissa jo tarjousvaiheessa. Tämä mahdollisti sujuvan siirtymisen itse suunnitteluvaiheeseen. Korostan onnistumisessa erityisesti yhteistä näkemystä ja visiota. Meillä oli myös määritellyt yhteyshenkilöt projektin tiimoilta, jolloin aina tiesi kehen ollaan yhteydessä, Timo kehuu.

- Valitettavasti maailma muuttui koronan myötä siten, että Olympiastadionin toiminta on ollut minimaalista. Isoja tapahtumia on siirretty ja pelejä on pelattu tyhjille katsomoille. Stadion Bistro on palvellut supistetuin aukioloajoin. Toiminta lähtee varsinaisesti käyntiin, kun tämä poikkeusaika päättyy. Silloin pääsemme ihan oikeasti testaamaan konseptia asiakkailla ja luomaan maailmanluokan elämyksiä uniikissa miljöössä.

Kysy meiltä lisää:


Jukka Tuhkanen, toimitusjohtaja
Pinto Design
Email: jukka.tuhkanen@pintodesign.fi
Puh.: +358 40 571 5730

Timo Paasonen, Senior Manager, Brand and Concept Development
Compass Group
Email: timo.paasonen(ät)compass-group.fi

Faktoja:


Asiakas: Fazer Food Services / Compass Group
Aikataulut: Konseptointi 2018, tilasuunnittelu 2020. Tilat valmistuivat vuoden 2020 kesällä.
Pinto: Palvelumuotoilu ja tilakonsepti, graafinen suunnittelu sekä tilasuunnittelu. Yhteistyötä kahden vuoden ajan.
Valokuvat: Wellu Hämäläinen, wellu@welluhamalainen.com, puh. 050 353 6030