Vaikka sekä Essityllä ja Pintossa ovat ihmiset ja toimipisteet vaihtuneet vuosien aikana, yhteistyö jatkuu tiiviinä. Millaiset asiat ovat tuoneet jatkuvuutta ja luottamusta yhteistyöhön?
Essity on ruotsalainen hygienia- ja terveysalan yritys, joka perustettiin, kun SCA jakautui kahdeksi eri yhtiöksi vuonna 2017 ja kuluttajatuotteet eriytettiin Essityksi. Suomessa Nokian paperitehdas on Essityn omistuksessa. Essityn tunnettuja tuotteita Suomessa ovat mm. Lotus, Tena, Libresse ja Libero.
Heidi Toivola vastaa Pohjoismaissa ja Baltiassa pehmopaperibrändien Lotus ja Zewa markkinoinnista. Heidiä markkinoinnissa innostaa erityisesti luova puoli – se, että pääsee miettimään uusia juttuja ja osallistumaan tuotekehitykseen. Asiat muuttuvat vauhdilla ja on etuoikeus päästä oppimaan ja opettelemaan koko ajan uutta. - Kun lukee markkinointialan uutisia tai rekryilmoituksia, tuntuu, että markkinointi painottuu yhä enemmän pelkkään digipuoleen, Heidi pohtii. - Vähemmän fokusta tuntuu olevan elinkaariajattelussa, markkinoinnin roolissa tuotekehityksessä tai myymälämarkkinoinnin ja jakelukanavien osaamisessa. Näitä tarvitaan erityisen paljon päivittäistavaroiden markkinoinnissa, Heidi painottaa.
Covidin iskiessä pehmopaperit nousivat yhtäkkiä koko kansan huomion keskipisteeseen ja hyllyt tyhjenivät tunneissa. Tämä muisto naurattaa Heidiä vieläkin. Koneet pyörivät täysillä, eikä pandemian aikana ollut oikeasti missään vaiheessa vakavaa pulaa tuotteista. Mutta päästiin jokaisen perheen ja median puheenaiheisiin.
Essity on ruotsalainen hygienia- ja terveysalan yritys, joka perustettiin, kun SCA jakautui kahdeksi eri yhtiöksi vuonna 2017 ja kuluttajatuotteet eriytettiin Essityksi. Suomessa Nokian paperitehdas on Essityn omistuksessa. Essityn tunnettuja tuotteita Suomessa ovat mm. Lotus, Tena, Libresse ja Libero.
Heidi Toivola vastaa Pohjoismaissa ja Baltiassa pehmopaperibrändien Lotus ja Zewa markkinoinnista. Heidiä markkinoinnissa innostaa erityisesti luova puoli – se, että pääsee miettimään uusia juttuja ja osallistumaan tuotekehitykseen. Asiat muuttuvat vauhdilla ja on etuoikeus päästä oppimaan ja opettelemaan koko ajan uutta. - Kun lukee markkinointialan uutisia tai rekryilmoituksia, tuntuu, että markkinointi painottuu yhä enemmän pelkkään digipuoleen, Heidi pohtii. - Vähemmän fokusta tuntuu olevan elinkaariajattelussa, markkinoinnin roolissa tuotekehityksessä tai myymälämarkkinoinnin ja jakelukanavien osaamisessa. Näitä tarvitaan erityisen paljon päivittäistavaroiden markkinoinnissa, Heidi painottaa.
Covidin iskiessä pehmopaperit nousivat yhtäkkiä koko kansan huomion keskipisteeseen ja hyllyt tyhjenivät tunneissa. Tämä muisto naurattaa Heidiä vieläkin. Koneet pyörivät täysillä, eikä pandemian aikana ollut oikeasti missään vaiheessa vakavaa pulaa tuotteista. Mutta päästiin jokaisen perheen ja median puheenaiheisiin.

Meitä kuunnellaan ja meitä ymmärretään
Heidi ja nykyiset pintolaiset tutustuivat jo kauan ennen kuin Pinto Design oli olemassa. Yhteistyölle luotiin pohjaa Heidin työskennellessä vielä L’Oréalilla ja Hartwallilla. Kun Pinto perustettiin vuonna 2009, Heidi (Hartwall) oli toimiston ensimmäisiä asiakkaita.
Pinto on Lotus-brändin luottokumppani ns. BTL (Below the Line) -toimenpiteissä. Lotuksen osalta se tarkoittaa myymälämateriaalia, promootiomateriaaleja ja myymäläkampanjoihin liittyvää pakkaussuunnittelua. Pinto on osallistunut vuosien aikana myös tuotekehitykseen pakkausten osalta, sekä tekee esitysmateriaaleja ja myymälämarkkinoinnin demovideoita Lotukselle. Myös muut pohjoismaiset yksiköt eli Norja, Tanska ja Ruotsi hyödyntävät Pinton osaamista näillä osa-alueilla Lotuksen osalta.
Heidi kuvailee yhteistyötä: - Koemme, että meitä kuunnellaan ja meitä ymmärretään meille elintärkeissä taktisissa myymäläoperaatioissa. Pinto on aina valmis joustoon ja he löytävät keinot toteuttaa tarvitsemiamme asioita, olivatpa ne miten outoja, vaikeita tai uusia tahansa. Vuosien aikana on tullut fiilis, että meitä aidosti arvostetaan asiakkaina ja meitä halutaan palvella niin, että pysymme asiakkaina jatkossakin. Pinto vastaa nopeasti pyyntöihin ja on tavoitettavissa tilanteessa kuin tilanteessa, Heidi kehuu. – Jos pitäisi valita Pinton erityisvahvuus, on se asiakaspalvelu. He ovat aina täysillä mukana, pysyvät aikatauluissa, kysyvät, jos eivät ymmärrä jotain ja tekevät, mitä sovitaan. Meidän kanssamme tämä yhtälö toimii, kiittelee Heidi.
Vaikka Pintonkin puolella ihmisiä välillä vaihtuu, ei se ole sekoittanut yhteistyötä. Pintolla on periaatteena perehdyttää huolellisesti kaikki uudet tiimiläiset. Lotuksen brändi-ilme on pysynyt kauniisti linjassa, vaikka suunnittelijoita on tiimissä ollutkin useita.
Pinto on Lotus-brändin luottokumppani ns. BTL (Below the Line) -toimenpiteissä. Lotuksen osalta se tarkoittaa myymälämateriaalia, promootiomateriaaleja ja myymäläkampanjoihin liittyvää pakkaussuunnittelua. Pinto on osallistunut vuosien aikana myös tuotekehitykseen pakkausten osalta, sekä tekee esitysmateriaaleja ja myymälämarkkinoinnin demovideoita Lotukselle. Myös muut pohjoismaiset yksiköt eli Norja, Tanska ja Ruotsi hyödyntävät Pinton osaamista näillä osa-alueilla Lotuksen osalta.
Heidi kuvailee yhteistyötä: - Koemme, että meitä kuunnellaan ja meitä ymmärretään meille elintärkeissä taktisissa myymäläoperaatioissa. Pinto on aina valmis joustoon ja he löytävät keinot toteuttaa tarvitsemiamme asioita, olivatpa ne miten outoja, vaikeita tai uusia tahansa. Vuosien aikana on tullut fiilis, että meitä aidosti arvostetaan asiakkaina ja meitä halutaan palvella niin, että pysymme asiakkaina jatkossakin. Pinto vastaa nopeasti pyyntöihin ja on tavoitettavissa tilanteessa kuin tilanteessa, Heidi kehuu. – Jos pitäisi valita Pinton erityisvahvuus, on se asiakaspalvelu. He ovat aina täysillä mukana, pysyvät aikatauluissa, kysyvät, jos eivät ymmärrä jotain ja tekevät, mitä sovitaan. Meidän kanssamme tämä yhtälö toimii, kiittelee Heidi.
Vaikka Pintonkin puolella ihmisiä välillä vaihtuu, ei se ole sekoittanut yhteistyötä. Pintolla on periaatteena perehdyttää huolellisesti kaikki uudet tiimiläiset. Lotuksen brändi-ilme on pysynyt kauniisti linjassa, vaikka suunnittelijoita on tiimissä ollutkin useita.

Lotuksen tärkein media on pakkaus
Joissakin kauppaketjuissa, kuten K-ryhmän ruokakaupoissa, panostetaan yhä enemmän asiointikokemukseen ja elämykseen kaupassa. Näissä ketjuissa myymälämarkkinoinnilla on erittäin tärkeä merkitys. Myymälämarkkinoinnin suunnittelussa on tärkeää, mutta ei mitenkään itsestäänselvyys, että yhteistyökumppani oikeasti ymmärtää kaupan toimintamalleja ja konsepteja sekä myymälämarkkinoinnin raadollisuuksia. Kaupan kiertoa ja esillepanoa oppii käymällä kaupoissa ja tekemällä havaintoja mm. siitä, miten uutuuksia eri ketjuissa tuodaan esiin. Pintolaiset käyvät jokaisen projektin alussa ahkerasti perehtymässä kentällä asioihin. – Myymälämarkkinoinnin työkalut ovat aika rajoitettuja. Lotuksen tärkein media on pakkaus, jonka avulla kommunikoidaan ja pyritään saamaan asiakas tarttumaan siihen, Heidi kertoo.
Jos puhutaan myymälämarkkinoinnin ja pakkaussuunnittelun trendeistä yleisesti, kehitys pyörii tällä hetkellä eniten materiaalien ympärillä. Essity haluaa olla alan edelläkävijä vastuullisuusasioissa ja on satsannut jo pitkään mm. siihen, että pakkaukset ovat 100 %:n kierrätettäviä. Kaikessa muussakin myymälämarkkinoinnissa suunnittelijoiden täytyy tuntea materiaalit ja huomioida niiden ympäristövaikutukset.
Jos puhutaan myymälämarkkinoinnin ja pakkaussuunnittelun trendeistä yleisesti, kehitys pyörii tällä hetkellä eniten materiaalien ympärillä. Essity haluaa olla alan edelläkävijä vastuullisuusasioissa ja on satsannut jo pitkään mm. siihen, että pakkaukset ovat 100 %:n kierrätettäviä. Kaikessa muussakin myymälämarkkinoinnissa suunnittelijoiden täytyy tuntea materiaalit ja huomioida niiden ympäristövaikutukset.
Hyvä kumppanuus tuo brändin rakentamiseen kustannustehokkuutta
Jatkoimme Heidin kanssa keskustelua vielä pitkän kumppanuuden eduista markkinoinnissa ja brändien kehityksessä. Sen lisäksi, että yhteistyö on helppoa ja miellyttävää, on jatkumo tuonut Lotukselle myös kustannustehokkuutta. Säästöt tulevat pitkäjänteisestä tekemisestä ja siitä, että tiimit ovat hyvin integroituneita keskenään. Aikaa voi käyttää kehittämiseen. Yksi uusi ihminen on aina helppoa saada solahtamaan sisään tiimiin, ilman että kokonaisuus seisahtuu tai hidastuu.
- Selviämme tosi vähällä määrällä säätökierroksia Pinton kanssa. Pinto tuntee meidät niin hyvin, ettei kaikkea tarvitse tuplatsekata ja meillä on luotto siihen, että homma on hallussa, Heidi kuvaa yhteistä toimintamallia. –Tämä vaikuttaa suoraan myös kustannuksiin.
Haluatko jutella kumppanuudesta kanssamme? Ota yhteyttä:
Jukka Tuhkanen, jukka.tuhkanen@pintodesign.fi, 040 571 5730
- Selviämme tosi vähällä määrällä säätökierroksia Pinton kanssa. Pinto tuntee meidät niin hyvin, ettei kaikkea tarvitse tuplatsekata ja meillä on luotto siihen, että homma on hallussa, Heidi kuvaa yhteistä toimintamallia. –Tämä vaikuttaa suoraan myös kustannuksiin.
Haluatko jutella kumppanuudesta kanssamme? Ota yhteyttä:
Jukka Tuhkanen, jukka.tuhkanen@pintodesign.fi, 040 571 5730

Kuvat: Sara Niemikorpi.
Kuvissa: Essityn Heidi Toivola ja Pinto Designin Jukka Tuhkanen.
Kuvissa: Essityn Heidi Toivola ja Pinto Designin Jukka Tuhkanen.